حوار مع الكاتب محمد حسني العايدي

ادار الحوار : أ/ مي ياسين لموقع الخازندار

نتشرف باسم حضرتك:
محمد حسني السيد عياد مشهور بمحمد العايدي

وكم عمرك :
37

إيه المؤهل الدراسي اللي حصلت عليه ؟
والله السؤال ده الإجابة عليه هتحتوي على توضيح معلومة هامة وعامة في نفس الوقت، وهي ان اغلب متحدي الإعاقة لم يلتحقوا بأعلى الجامعات بقول أغلبهم مش كلهم، لأن المراحل الدراسية لمتحدي الإعاقة بتتم في صعوبة ومقاومة وبتحتاج للمعاق المتحرك اكثر من المعاق الحركي. وعليه فأنا هجيب على سؤالك بالآت: حاصل على القدرة على القراءة والكتابة كذلك البحث والتأليف ودراسة الميتا فيزيقا والتخاطر كذلك مقارنة الأديان والسحر من دون الحصول على شهادة علمية… ولذلك صنفوني بعقاد العصر الحديث.

 

بدأت قراءة إمتى ؟
من سن عشر سنين، والدي خيرني وأنا صغير مابين أختيارين أسهلهما صعب لما قالي تتعلم؟ ولا تتعالج عشان تمشي زي الناس؟ ساعتها مافكرتش كتير وأخدت قراري باختيار التعليم، لكني فوجئت برفض والدي للتعليم وفضل مواصلة المحاولات
العلاج أملا في الشفاء دون جدوى، وقتها كنت باخد. كتب أخواتي وأذاكرها وأفحصها وأمحص فيها لغاية ما أصبحت أقرأ كأي طفل متعلم في سني.

إمتى جت فكرة الكتابة ؟
فرفور المغرور… كانت اول همسة كتابية دارت بفلكي
قصة أطفال باقيت نفسي بفكر وبنفذ وبخلق شخصيات كانوا بيقعدوا معايا وبكلمهم كتير كانوا اخواتي بيقولوا عني مجنون وبكلم نفسي لكن في الحقيقة كنت بكلم الشخصيات اللي لاقيت روحي بتخلقها وبتتفاعل معاها فرفور المغرور تلاها قصة القوة والسلام دي كانت، قصة سياسية في قالب قصصي للأطفال.

مين مثلك الاعلي ؟
قولا واحدا دكتور مصطفى محمود على الصعيد الإنساني والفلسفي والفكري بشكل عام، أما على الصعيد. الروائي فطبعا نجيب محفوظ هو مثلي الأعلى.

فاكر أول حاجة كتبتها ؟
هعدل السؤال بعد اذنك طبعاً، فاكر أول عمل كتبته بخط ايدك؟، فاكر بكل تأكيد كانت حاجة زي النوفيلا كان عنوانها الإثارة… قصة اجتماعية فيها فلسفة جمعت الدين بالتحررية الفكرية وده وقتها كان أمر صعب جدا جدا جدا اخواتي اتريقوا على هدف القصة الفلسفي وقالوا اني يا هتجنن يا هكفر..

ممكن تقولنا إقتباس ؟

هناك بعض الناس اعطاهم الله حاسه عجيبة وغريبة من نوعها.!.. وهي حاسة استقبال الاشعة الكونية.. الممثلة في الموجات الخفية والتي نسميها عادتا أرواح… والأرواح هي الطاقة الحرارية التي تدب في البدن الطيني فينتج عن ذلك حركة يقوم بها هذا البدن.. وهذه الحركة تخرج في اطار من السلوكيات وردود الأفعال فتصبح ( نفس) .
في ناس بقى عندهم قوة في استدعاء الارواح التي تتطاير وتهيم حولها فتارة تأتي اليها في صورة قطط تلازم الشخص…
وتارة يأت الدور على الحلم.. فتقوم الاحلام بتكوين اطار من
الاحداث الافتراضية يستقبلها الوعي عن طريق اللا وعي..
ليتم ترجمة هذه الاحداث في شكل رموز واشخاص واماكن إما ان يكون الانسان قد قام بزيارتها في عالم الواقع او لم يقوم بزيارتها قط…. ولكنه بالرغم ذلك يراها لأن الذي قام بزيارة المكان ليس الشخص ذاته وانما طيفه المتجزئ من روحه هو الذي قام بزيارة المكان.. ولعلنا نعرف بذلك التفسير وراء رؤيتنا لبعض الاماكن والاشخاص ونكون على ثقة بأننا قمنا بمقابلتهم من قبل ولكن….. اين حدث هذا اللقاء!؟
وكيف حدث؟…. لا تستطيع تحديد ذلك… الحساسية الادراكية تخلق نوع من التخاطر وهو التقاء ما بين عقلين او روحين في ذات الوقت بالضبط…. وهذا ماقد قام الدكتور بوهاريتش استاذ علم التخاطر في كتابه بوصفه انه تخاطر
فنجد مثلا شخص يصاب في مكان ما بجسمه ليشعر بالألم شخص اخر في مكان آخر في نفس الوقت لمجرد انه ارسل اليه موجات استقبال لمواجات ارسال قام بها الشخص المصاب…
انها حالات نادرة الوجود ياسادة ولكنها بكل تأكيد موجودة.
……

إيه أعمالك الالكترونية ؟
نقوش الجحيم… انتحار فكرة… الطريق الى هرمجدون.. المعركة الحميمة… وغيرها الكتروني كتيير.

إسم أول عمل ورقي ؟
محاولة لفهم الذات وأسباب وجودها..
كانت قصة تحمل جزء من رحلتي الحياتية والجدير بالذكر ان القصة دي فازت بالمركز الأول من بين اكتر من 200قصة خلال مسابقة انسان فوق العادة…

تفتكر الثقافة في وقتنا الحالي زي زمان ؟
لكل زمان مبدعوه ومثقفوه، أرفض أن تتوقف الحياة الإبداعية عن نطاق محدد سابق ممثل في أشخاص ظهروا فيما مضى الإبداع في كل مكان وزمان.

شايف نفسك فين بعد خمس سنين ؟
دي حاجة يحددها القراء، لكني أتمنى أن أستمر في إشباع رغبتي الإبداعية والعمل على تطوير، منظومة الفكر المجتمعي لدى أفراد المجتمع بكل طبقاته وأكيد أتمنى ان العمل على الهدف ده ينعكس بالنجاح والازدهار.

إيه النصيحة اللي ممكن تقدمها للقراء والشباب ؟
لو حابيت تكتب رواية أو قصة خليك حريص على تفادي المغالاة في الإنشا لأن الرواية أو القصة مش موضوع إنشا من الموضوعات اللي كنت بتكتبها ايام المدرسة عشان تاخد. نجمة.. القصة أو الرواية عمل فني في المقام الأول.

هل ليك طقوس في الكتابة ؟
بحب الوحدة باشوف نفسي مبدع وانا وحيد وعبيط وانا وسط الناس، أقفل باب اوضة مكتبي لساعات طوييييلة أكتب وأكتب لغايت ما أخرج من الأوضة مسحوق شخص.

بتحب القهوة ؟
القهوة شبه شخصيتي عبقريتها تكمن في مرارتها… القهوة صريحة صادقة…

أكتر عمل أثر فيك من جواك ؟
بالتأكيد كل عمل بذلت فيه مجهود ذهني وفكري بيكون قريب الى عقلي وقلبي لكن لو هحدد هقول مثلا هقول… مالك وآدم.. وأيضا رواية عبقر.

مين بيدعمك؟
كتير، للأمانة وهم ناس عظام وبحبهم جدا. زوج اختي وأصدقاءي كذلك زوجتي العزيزة سند وضهر.

في النهاية تحب تقولنا إقتباس من العمل الاخير ؟
«عزيزي المجتمع عذراً أنتَ لستَ على مايُرام»

نصيحة ليا بقا:
خلي بالك على نفسك مش منها لأن نفسك تستحق تحرصي عليها مش تحرصي منها.
شكرا ….

2 Thoughts on حوار مع الكاتب محمد حسني العايدي

  1. بالتوفيق لحضرتك ومزيد من التقدم ان شاء الله

    Reply
  2. بالتوفيق لحضرتك ومزيد من التقدم ان شاء الله وحوار جميل جدا يا مي

    Reply

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

جوائز الدولة حتى نطمئن

سبتمبر 25, 2022

حوار مع الكاتبة منار محمد

سبتمبر 25, 2022

2 Thoughts on حوار مع الكاتب محمد حسني العايدي

  1. بالتوفيق لحضرتك ومزيد من التقدم ان شاء الله

    Reply
  2. بالتوفيق لحضرتك ومزيد من التقدم ان شاء الله وحوار جميل جدا يا مي

    Reply

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *